اخبار

یادداشت مناسبتی روز جهانی هواشناسی/ «هشدار سریع، اقدام سریع»

 

 

 

دکتر حمید میرهاشمی، رئیس مرکز آموزش عالی شهرستان پلدختر و عضو هیئت علمی گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان (دکترای جغرافیای طبیعی، اقلیم‌شناسی) است.

یادداشت مناسبتی دکتر میرهاشمی به مناسبت 23 مارس (چهارشنبه، سوم فروردین‌ماه)، روز جهانی هواشناسی:

«شعار سازمان جهانی هواشناسی برای سال 2022 میلادی، «هشدار سریع، اقدام سریع» است.

نام‌گذاری 23 مارس به عنوان روز جهانی هواشناسی،‌ یادآور اجرایی شدن کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی هواشناسی در تاریخ 23 مارس 1950 میلادی است.

همچنین این روز یادآور خدمات و نقش مؤثری است که سازمان هواشناسی در تأمین امنیت و حفاظت از محیط و حفاظت از جان و اموال ساکنان سیاره زمین در برابر مخاطرات طبیعی داشته و همچنین یادآور سهمی است که این سازمان در افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی در همه‌ی بخش‌های جامعه به‌ویژه امنیت غذایی، حمل و نقل و منابع آب داشته است.

سازمان هواشناسی ایران در تاریخ 7 مهرماه 1338 به عضویت سازمان جهانی هواشناسی درآمد.

همچنین از جمله افتخارات ایران، معرفی پروفسور محمدحسن گنجی، پدر علم جغرافیا به عنوان دانشمند برتر جهان و دانشمند سال هواشناسی جهان برای سال 2001 میلادی از سوی سازمان جهانی هواشناسی است.

سازمان جهانی هواشناسی باتوجه به شرایط و رخدادهای جوی، اقلیمی، برای هر سال یک شعار را سرلوحه اقدامات و تمرکز مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی قرار می‌دهد.

شعار سال 2022 میلادی، نیز با توجه به فراوانی رخداد پدیده‌های جدی اقلیمی و همچنین ناهنجاری‌های اقلیمی که در نتیجه گرمایش جهانی در حال رخ دادن است تحت عنوان «هشدار سریع، اقدام سریع» نام‌گذاری شده است.

بنابراین با استناد به این شعار و به منظور رهیافت به رسالت کلی علوم هواشناسی و آب و هواشناسی که مبتنی بر حفاظت از معیشت و جان مردم است ضرورت دارد که پژوهشگران و متخصصان این علوم، ضمن برخورداری از داده‌ها و یافته‌های نوین این دانش، تحقیقات خود را به سمت شناسایی پدیده‌ها و دینامیک رفتارهایی از دستگاه اقلیم سوق دهند که به صورت یک ناهنجاری و عدم تطابق با محیط در حال اتفاق افتادن است.

در این راستا، گروه جغرافیا ( گرایش آب و هواشناسی) دانشگاه لرستان که به عنوان تنها مرکز دانشگاهی و علمی در استان لرستان به شمار می‌رود که در زمینه علوم جوی و آب و هواشناسی مشغول به فعالیت آموزشی و پژوهشی است از وظیفه دوچندانی در زمینه پژوهش و ارائه راهکارهای نوین در جهت شناسایی الگوهای رفتاری پدیده‌های جوی برخوردار است که دارای دینامیکی پیچیده و آشوبناک هستند.

براین اساس، گروه جغرافیا وظیفه دارد تا با ارائه دستاوردهای تحقیقاتی به سازمان‌های ذی‌ربط، گامی مهم در جهت نیل به هشدار سریع و اقدام سریع برای کاهش خطر بلایای طبیعی بردارد».

 

 


۱۴۰۱/۰۱/۰۴ - ۰۰:۰۰
۲۰۷ بازدید