اخبار

برگزاری اردوی دانشجویی به مقصد غار کوگان و روستای قلعه نصیر به مناسبت هفته خوابگاه‌ها

۱۴۰۳/۰۲/۲۶

صبح روز سه‌شنبه مورخ 25 اردیبهشت ماه 1403 به مناسبت هفته خوابگاه‌ها، اردوی یک روزه دانشجویی برگزار شد.

در این اردو دانشجویان مرکز آموزش عالی پلدختر ابتدا از اثر تاریخی کاروانسرای چمشک و غار کوگان و بعد از صرف ناهار از روستای کوگان و روستای قلعه‌نصیر بازدید کردند.

کاروانسرای چمشک یک اثر تاریخی در شهرستان پل‌دختر که در منطقه چمشک این شهرستان قرار گرفته‌است. قدمت آن به دوره صفوی و زمامداری شاه عباس اول می‌رسد، این کاروانسرا بر سر راهی قرار داشته که لرستان را به خوزستان متصل کرده ‌است. کاروانسرای چمشک به همراه ۵۳ کاروانسرای تاریخی دیگر ایران، تحت عنوان کاروانسراهای ایرانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفتند.

غار کوگان در 70 کیلومتری شهرستان پلدختر قرار دارد، این غار به وسیله انسان در دوره اشکانیان ایجاد شده‌ است که در فضای داخلی آن مخازن آب و در طبقه دوم چهار اتاق که به یکدیگر راه دارند، ساخته شده ‌است. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه‌نصیر از توابع شهرستان معمولان و مربوط به دوران صفوی است که در ۵۵ کیلومتری پلدختر در مسیر آزادراه خرم‌آباد پل‌زال در روستای خوش آب و هوایی به همین نام (قلعه‌نصیر) روی تپه‌ای قرار دارد که ابعاد حصار آن ۳۰ در ۳۰ متر و 4 برج دارد که هر یک از آنها ۱۵ متر ارتفاع دارند، بلندی دیوار قلعه نیز ۱۰ متر و پهنای آن ۵.۱ متر است. این اثر کهن به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گزارش تصویری

۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۳:۴۸
۱۲۲ بازدید