اخبار

برگزاری کارگاه هوش مصنوعی و استقلال در یادگیری زبان انگلیسی

۱۴۰۴/۰۲/۳۰

روز چهارشنبه مورخ 24 اردیبهشت ماه 1404 کارگاه کارگاه هوش مصنوعی و استقلال در یادگیری زبان انگلیسی  در مرکز آموزش عالی پلدختر با حضور دانشجویان رشته‌های مختلف این واحد دانشگاهی برگزار شد.

در این کارگاه مباحثی مانند امکان دریافت بازخورد سریع، شخصی‌سازی فرآیند یادگیری، دسترسی گسترده به منابع آموزشی و افزایش تعامل در یادگیری زبان و چالش‌هایی مانند محدودیت‌های درک زمینه‌ای مدل‌های هوش مصنوعی، خطر وابستگی بیش از حد به فناوری و ارزیابی صحت و اعتبار بازخوردهای دریافت‌شده مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر بررسی فرصت‌های هوش مصنوعی در خودآموزی زبان انگلیسی، چالش‌های مرتبط با این فناوری نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. در بخش فرصت‌ها، شرکت‌کنندگان به امکان دسترسی سریع به منابع آموزشی متنوع و تمرین‌های شخصی‌سازی‌شده اشاره کردند که به واسطه هوش مصنوعی فراهم شده است. همچنین، عملکرد سیستم‌های پیشرفته در ارائه بازخورد فوری و نقش آن‌ها در بهبود مهارت‌های نوشتاری و گفتاری زبان‌آموزان بررسی شد.

در مقابل، برخی چالش‌های موجود در استفاده از هوش مصنوعی برای یادگیری زبان انگلیسی نیز مطرح گردید. از جمله این چالش‌ها، محدودیت مدل‌های زبانی در درک زمینه‌های ارتباطی و ضعف آن‌ها در ارزیابی مهارت‌های تفکر انتقادی بود. علاوه بر این، وابستگی بیش از حد به فناوری باعث کاهش توانایی تحلیل و تصمیم‌گیری مستقل زبان‌آموزان شده است. همچنین، صحت و اعتبار اطلاعات ارائه‌شده توسط مدل‌های زبانی یکی از دغدغه‌های اصلی محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که بررسی دقیق‌تر و تعامل انسانی برای تصحیح خطاهای احتمالی ضروری به نظر می‌رسد.

در پایان این نشست، پیشنهاد شد که روش‌های سنتی یادگیری زبان با قابلیت‌های هوش مصنوعی ترکیب شوند تا نقاط قوت هر دو روش به‌طور همزمان مورد استفاده قرار گیرد. تقویت تعامل انسانی در فرآیند یادگیری، طراحی ابزارهای ارزیابی دقیق‌تر برای سنجش مهارت‌های زبانی و آموزش زبان‌آموزان در زمینه نحوه استفاده صحیح از هوش مصنوعی از جمله راهکارهای مطرح‌شده بودند.

این کارگاه آموزشی فرصتی فراهم کرد تا نقش هوش مصنوعی در یادگیری زبان انگلیسی از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به نتایج ارائه‌شده، پیشنهاد شد تحقیقات بیشتری پیرامون بهینه‌سازی روش‌های ترکیبی یادگیری انجام شود تا بتوان از ظرفیت‌های فناوری به شکل مؤثرتری بهره گرفت.

مدرس کارگاه: دکتر محمد احمدی عضو هیئت علمی رشته آموزش زبان انگلیسی مرکز آموزش عالی پلدختر


۱۴۰۴/۰۲/۳۰ - ۱۰:۴۶
۳۵ بازدید